Als Sprengeloo vinden wij dat wij een maatschappelijke taak hebben ten aanzien van ons leefmilieu en onderwijs daar over. Sprengeloo doet dit jaar dan ook weer mee aan de jaarlijkse dag van de duurzaamheid. Wij vullen dit in met de term “duurzaamheid” en we geven vorm aan deze term in lessen maar ook in “doen”. Wat we vooral willen is dat onze leerlingen nu, maar ook later, bewuster kiezen. Bekende voorbeelden van nu zijn glas, plastic, papier en restafval gescheiden weggooien. Veel afvalproducten kunnen namelijk worden hergebruikt, dit is een voorbeeld van duurzaamheid wat al leeft binnen de samenleving. Wat wij graag willen is dat we leerlingen leren na te denken over hoe een product wordt gemaakt. Wordt een product duurzaam gemaakt of juist niet (en hoe herken je dat).

Om de leerlingen te leren na te denken over dit soort zaken is vorig jaar de dag van de duurzaamheid voor de eerste klas opgezet in samenwerking met CODA en de stichtingen Don’t Waste my World en stichting Oudalan. De leerlingen maken dit jaar een stopmotion film en doen verschillende workshops zoals “touw slaan” van gebruikt plastic.

Voor de 2e klassen wordt dit jaar ook de “dag van de duurzaamheid” geïntroduceerd. De tweede klassen gaan op school aan de slag met het maken van een rap over duurzaamheid begeleid door de bekende rapper Daniel Maximov. Daarna gaan ze aan de slag met workshops over duurzaamheid. Ze gaan ook leren over duurzame bouwen en circulaire economie. Voor beide klassen volgt nog een rooster, dit rooster vindt u ter zijner tijd in Magister.

Eerstejaarsleerlingen vragen wij om 5 plastic zakken mee te nemen van school. Het liefst plastic zakken met een logo of kleur die ze zelf leuk vinden. We gaan hier namelijk iets nieuws van maken.
Daarnaast heeft iedereen een goed gevulde etui nodig: pen, potlood, rekenmachine maar ook een geodriehoek moeten ze bij zich hebben.

We hopen dat ook u als ouder te maken krijgt met de effecten van de dag van duurzaamheid. Ziet u bijvoorbeeld dat uw kind kritischer wordt in zijn aankopen? Dat zou een mooi resultaat zijn.

Sammy’s in de PR
Wij vragen van de leerlingen zo veel mogelijk gebruik te maken van de Sammy’s op deze dag. De dagwinnaar wint een speciale prijs: een Zonne-energie powerbank!!!

Doel van de dag
Leerlingen komen door deze dag in aanraking met een aspect van duurzaamheid. Duurzaamheid is veel besproken en actueel. Het “leeft” onder veel jongeren. Een belangrijke pijler ten aanzien van duurzaamheid voor de jongeren is het aspect keuzes maken. Kies je bewust bij je aankoop of niet? Kies je voor, vaak iets duurdere, duurzaam geproduceerde goederen of maakt je dat niets uit en kijk je vooral naar de prijs of gemak. Wat hier direct mee samenhangt is gezondheid, ook een thema dat leeft onder jongeren. Duurzaam geproduceerd voedsel is in veel gevallen gezonder en dus beter voor je lichaam. Als we meer bewustzijn kunnen creëren door deze dag leidt dat hopelijk tot betere keuzes. Dat is het doel van deze dag. Als iedereen “duurzaam” koopt dan past de industrie zich direct aan, immers: vraag = aanbod. Er is maar een kleine inspanning nodig van de individuele mens maar met zijn alles is het een gigantische stap op weg naar een duurzame samenleving.